vad gör man?

När min kära syrra kom hem från skolan för ett par timmar sen va hon helt otröstlig. Hon har  gråtit floder å jag ha aldrig känt mig så hjälplös. Hennes bästa vän storsyster har tagit livet av sig... Jag är så ledsen för hennes kompis skull å hennes familj självklart det går inte å föreställa hur svårt det är å hur ont d gör att förlora någon man älskar.

Min syrra har åkt hem till sin vän för att vara där ett par timmar, vilket är bra men varför ska sånt här hända egentligen.....
Det är så hemskt att nån kär bara rycks i väg helt plötsligt....

Jag har hade en gammal kompis till mig som tog livet av sig å det hemska va att vi inte hade någon kontakt när det hände så jag visste inet förräns det va nån artikelserie i aftonbladet om självmord... Hennes foto va på löpsedeln, jag kände en sån stor skuld över d hela.... Sen har jag haft bekanta å kompisar som har mått dåligt... när man är en anhörig så känner man sig sååå jävla hjälplös man vet inte vad man ska göra, och d som mår dåligt känner sig riktigt frusterade för att d vet inte vem eller vilka d ska vända sig till.

Jag har självt känt så, men jag har haft turen å ha en fantastisk familj å vänner som verkligen bryr sig om mig å älskar mig så jag kan alltid vända mig till de... mina närmaste vänner vet en massa som min familj inte vet om. å jag litar på mina kära vänner till 100% jag älskar er över allt annat å ni vet vilka ni e!

När jag få höra eller läser om personer som mår psykiskt dåligt eller har tagit livet av sig kan jag inte sluta å tänka på hur extremt dåligt den svenska psykriatin är! Det är så många lagar å regleringar som gör det omöjligt att en familj eller vänner kan göra en intervention. Köerna för att prata med en kurator, psykolog eller pyskriatiker är äckligt lång... vårdplatserna är begränsade och inte nog med det så får de som är inlagda flera dagars permission om de önskar det... ibland så har de permission för att det inte finns tillräckligt med vårdplatser...

Jag förstår inte varför alla som begår brott alltid döms till rättpsykriatisk vård? Eller varför det ska vara så lyxigt att vara fängslad? Är man en brottsling ska man inte få bättre mat än skolbarn, är man en brottsling ska man inte ha möjlighet att kunna utbilda sig till vad som helst. Ärligt talat så tycker jag att brottslingar lever ett mycket bättre liv än de personer som lever på socialbidrag, universitetstuderande eller ensamsåtede föräldrar.

Varför ska det vara så? är det nån som kan förklar det för mig

Skäms på er regeringen, det är erat fel att en massa oskyldiga männsikor rycks ifrån oss. Å detta bara för att ni inte kan skilja på vad en brottsling är och vem som behöver vård!

Jag lider verkligen med personer som har förlorat familjemedlemmar i brottssammanhang och på grund av sjukdom!

En vacker dag så ska det här samhället ändras till det bättre!


Kommentarer
Postat av: Nilla

Fan vad hemskt.. Hoppas din syster mår bättre snart och hennes kompis med, kan inte tänka mig hur det måste kännas. >__<

2009-04-29 @ 13:01:55
URL: http://eternalia.wordpress.com
Postat av: Nazli

tack, d e så himla hemskt.. jag kan inte föreställa mig vad syrrans kompis å hennes familj går igenom..

2009-04-29 @ 13:15:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0